Navigation path

Additional tools

  • Print version
  • Decrease text
  • Increase text
  • Choose high contrast version
  • Choose standard colour version




Profile of registrant

Wikimedia Italia - Associazione per la diffusione della conoscenza libera

Identification number in the register: 08739346919-43
Registration date: 11/10/11 01:42:14

The information on this organisation was last modified on 13/10/14 10:21:39
The date of the last annual update was 13/10/14 10:21:39


Registrant : Organisation or self-employed individual

Name/company name: Wikimedia Italia - Associazione per la diffusione della conoscenza libera
Acronym: WMI
Legal status: Associazione di promozione sociale
Website address: http://www.wikimedia.it

Sections

Section: III - Non-governmental organisations
and more precisely: Non-governmental organisations, platforms and networks and similar

Person with legal responsibility

Surname, Name: Mr  Andrea Zanni
Position: President

Permanent person in charge of EU relations

Surname, Name: Mr  Andrea Zanni
Position: President

Contact details:

Contact details of organisation's head office: 24 via Roberto Ardigò 
Monza 20900
ITALY
Telephone number: (+39) 3280731320
Fax number: (+39) 0399462394
Other contact information:

Goals / remit

Goals / remit of the organisation: Wikimedia Italia persegue esclusivamente finalità di solidarietà sociale nel campo della promozione della cultura. L'Associazione ha per obiettivo di contribuire attivamente a diffusione, miglioramento e avanzamento del sapere e della cultura promuovendo la produzione, raccolta e diffusione gratuita di contenuti liberi (Open Content) per incentivare le possibilità di accesso alla conoscenza e alla formazione. Sono definiti "contenuti liberi" nel senso inteso dall'associazione tutte le opere che sono state contrassegnate dai loro autori con una licenza che ne permetta l'elaborazione e/o la diffusione gratuita. In aggiunta a ciò sarà approfondita anche la conoscenza e la consapevolezza delle questioni sociali e filosofiche correlate.

In particolare Wikimedia Italia si dà come obiettivo di promuovere e sostenere, direttamente o indirettamente, gli sviluppi, i trasferimenti, le traduzioni in lingua italiana dei progetti della Wikimedia Foundation, Inc.
_________________________
"Wikimedia italiana" has no profit purpose. It intends to operate in the field of the culture and knowledge. In order to actively contribute to the diffusion, the improvement and the progress of the knowledge and culture in the world, Wikimedia italiana aims at supporting the development of encyclopedias, quote collections, educational books and collections of other documents, information and electronic databases having the following characteristics:

they are completely free
they are available on-line through the internet technologies and their derivatives
they have a content editable by the user
they have a free content, that can be distributed freely under the conditions of licenses like the GNU Free Documentation License, issued by the Free Software Association Inc., and particularly by its European branch on the site http://www.fsfeurope.org/.

Particularly, Wikimedia italiana intends to promote and support, directly and indirectly, the developments, the transfers, the translations in Italian language of the projects of the Wikimedia Foundation, Inc.
The organisation's fields of interests are:
  • national
  • European
  • global

Number of persons engaged in activities falling under the scope of the Transparency Register

Number of persons: 4
Complementary information:

Persons accredited for access to European Parliament premises

No accredited persons

Activities

Main EU initiatives covered the year before by activities falling under the scope of the Transparency Register:


Nel 2013 sono state due le assemblee ordinarie dell'associazione, il 2 marzo a Milano e il 19 ottobre a Bologna. Il 2013 è stato l'anno della seconda edizione italiana di Wiki Loves Monuments, il concorso fotografico internazionale, aperto a tutti, caratterizzato dal fatto che le foto prodotte vengono rilasciate con licenza libera Creative Commons Attribuzione-Condividi allo stesso modo (CC-BY-SA). In questo modo, esse sono a disposizione di chiunque gratuitamente e per qualunque scopo si desideri, andando ad arricchire un patrimonio condiviso di conoscenza.
I rapporti avviati nel 2012 col mondo delle biblioteche italiane hanno visto nel 2013 un anno di consolidamento dei rapporti e di crescita sostanziale dei progetti di collaborazione. Si sono moltiplicate le attività, in diversi ambiti di intervento: Bibliohackathon; Conferenze; Formazione.
Nel 2013 sono proseguite le attività didattiche su Wikipedia dedicate alle scuole. Il progetto "Archeowiki: nuovi archeologi in Lombardia. Percorsi reali e virtuali", nato nel 2012, prosegue anche quest'anno. L'obiettivo del progetto è coniugare l'alfabetizzazione archeologica con una visione della cultura basata sull'idea della condivisione del sapere, attraverso il coinvolgimento dei musei del territorio e di un pubblico diverso da quello degli esperti del settore. Le attività svolte nel 2013 sono state di due tipi: Wikigita fa scuola, dedicata agli studenti di scuole secondarie di primo e secondo grado; Wikigita viene a te, rivolta ad anziani e i disabili (in particolare non vedenti), che sono stati coinvolti tramite le loro associazioni di riferimento e per i quali sono stati organizzati degli incontri di introduzione a Wikipedia e visite guidate nei musei.
Nel 2013 prosegue anche la partecipazione dell'associazione al progetto Electronic Archive of Greek and Latin Epigraphy. Il progetto, finanziato dall'Unione europea, si propone di creare una banca dati unica delle epigrafi antiche latine e greche e di renderla disponibile sulla biblioteca digitale Europeana. Wikimedia Italia è partner tecnico del progetto e lavora alla messa a disposizione per le istituzioni partecipanti di strumenti per la raccolta e l'elaborazione dei dati.
Nel corso dell'anno precedente Wikimedia Italia ha partecipato con i suoi volontari agli eventi internazionali organizzati nell'ambito del movimento Wikimedia: Wikimedia Conference, promosso proprio da Wikimedia Italia a Milano dal 18 al 21 aprile; Iberoconf; Wikimania.
Inolte, numerosi sono stati gli interventi in eventi pubblici nazionali, nelle università, presso le biblioteche e nelle manifestazioni: i rappresentanti di Wikimedia Italia sono stati più volte chiamati a partecipare in veste di relatori per portare la loro testimonianza.

Fields of interest for e-mail alerts on consultations and roadmaps;

Fields declared by the organisation:
  • Audiovisual and Media
  • Competition
  • Consumer Affairs
  • Culture
  • Development
  • Education
  • Information Society
  • Internal Market
  • Research and Technology

Structure

Total number of members that are natural persons: 400
Number of member organisations:
Member organisations (Number of members) :
The organisation has members/is represented in the following country(countries):
  • ITALY

Complementary information:

Networking

Information on (i) organisation's membership of any associations/federations/confederations or (ii) relationships to other bodies in formal or informal networks.




http://wikimedia.org (https://meta.wikimedia.org/wiki/Wikimedia_movement , https://meta.wikimedia.org/wiki/Wikimedia_chapters )
http://frontieredigitali.net

Financial data

Financial year: 01/2013 - 12/2013
Total budget: 301,390
of which public financing: 0
- from European sources:
- Procurement: 0
- Grants: 0
- from national sources: 0
- from local/regional sources: 0
from other sources: 301,390
- donations: 36,618
- contributions from members: 7,281
Spontaneous direct donations during live events : 225
Fees for institutional activities : 20,613
Bank interest : 2,712
Gadgets sale : 33
Grant of Wikimedia Foundation : 131,002
5 x 1000 : 102,906
Estimated costs to the organisation directly related to representing interests to EU institutions in that year: < 50000  €
Other (financial) information provided by the organisation:

L'attività è principalmente condotta da volontari, eccetto due addette alla segreteria assunte (una part-time l'altra full-time) e alcuni collaboratori esterni coinvolti in singoli progetti.

Code of conduct

By its registration the organisation has signed the Transparency Register Code of Conduct.