Cesta

Prestižní ceny pro nejlepší vědce - 12/03/2008

Evropské ceny za vědu

Přední evropští vědci byli oceněni za přelomový výzkum v různých vědeckých oblastech, od skryté energie a černých děr až po T-lymfocyty a potravinové patogeny.

Dne 12. března 2008 se v Bruselu uskutečnilo slavnostní udělování tří nejprestižnějších cen EU za vědu English – ceny za popularizaci vědy, ceny Marie Curieové za vynikající výsledky a Descartesovy ceny za výzkum. Tyto ceny byly letos poprvé udělovány společně.

Komisař pro vědu a výzkum Janez Potočnik označil vítěze za „nejlepší vědce, které Evropa má“ a dodal, že ceny byly uděleny za vynikající výsledky, otevřenost a tvořivost.

Ceny za popularizaci vědy English

Celkem byly uděleny tři ceny, každá v hodnotě 60 000 eur, za projekty, které zvýšily zájem veřejnosti o výzkum a pomohly jí lépe porozumět vědě. Jean-Pierre Luminet Englishespañolfrançais převzal cenu pro nejlepšího popularizátora vědy roku. Cenu pro nejlepšího spisovatele obdržel Delphine Grinberg z „Palais de la Découverte français“ a Peter Leonard a Andrew Cohen dostali cenu za nejlepší dokumentární film s názvem „Většina vesmíru je ještě stále neznámá English“. Jednalo se o pořad stanice BBC z cyklu Horizon English o tajemné skryté hmotě a skryté energii, o které si vědci myslí, že tvoří až 96 % vesmíru.

Ceny Marie Curieové za vynikající výsledky

V rámci akcí Marie Curieové English jsou tyto ceny udělovány za významné úspěchy ve vědě. Každý z pěti vítězů obdržel 50 000 eur: dr. Luisa Corradová z cambridgeské univerzity za výzkum v oblasti bohatství a jeho vlivu na štěstí; dr. Batu Erman z univerzity Sabanci v Istanbulu za využití T-lymfocytů v boji proti rakovině; dr. Andrea Ferrari z cambridgeské univerzity za výzkum v oblasti nanotrubiček a nových elektronických zařízení; profesor Robert Nichol z univerzity v Portsmouth za výzkum v oblasti skryté energie a dr. Valerie O’Donnellová z cardiffské univerzity za práci v oblasti volných radikálů a zánětu.

Descartesovy ceny za výzkum English

Tyto ceny jsou udělovány mezinárodním výzkumným týmům, které dosáhly výjimečných výsledků v jakékoli vědecké disciplině. Tři vítězné týmy se podělily o celkem 1 360 000 eur: tým Virlis zkoumal boj proti infekci prostřednictvím studia bakterií rodu Listeria; tým SynNanoMotors si vydobyl uznání za výrobu jedněch z prvních fungujících syntetických molekulárních motorů a mechanických nanostrojů na světě; tým EPICA obdržel cenu za analýzu ledovcových jader v Antarktidě, která vedla k lepšímu porozumění změny klimatu, jejích mechanismů a důsledků.

Evropské ceny za vědu English

Zobrazit s maximálním kontrastem Zobrazit stránku s normální velikostí písma Zvětšit písmo o 200 % Poslat tuto stránku přátelům Vytisknout stránku

Nalezli jste informace, které jste hledali?

Ano Ne